Accenture Oyunlaştırma Uzmanı Jasmin Karataş ile Röportaj

*You can read Jasmin Karataş interview’s English edition at bottom of the page.

Digital Age Summit Kapital Medya grubunun her yıl düzenlediği dijital pazarlama alanındaki Türkiye’nin en büyük ve önemli konferanslarından biri. Bu sene malum artık yeni nesle ulaşmada yeni normal norm olan ‘oyunlaştırma’ popülerliğinden dolayı keynote’lardan biri de Oyunlaştırma üzerineydi. Bunun için Accenture Almanya’dan Türk asıllı Jasmin Deniz Karataş’ın sunumu yapacağı açıklandı. Ben de aynı tarih hatta saatte Userspot’un UXAlive seminerindeydim ama global bir firmadan bir kişi anasahnede oyunlaştırma anlatacak kaçırmamak için kendi sunumum sonrası soluğu etkinliğin düzenlendiği Four Season’da aldım. İyiki gelmişim.

Jasmin oyunlaştırmayı o kadar güzel anlattıki hem davranış odaklı hem eğlence kısımlarından da o kadar dengeli bahsettiki bir an kendimi yurtdışında bir konferansta sandım. Hele açılış slaytında ana sahnede animasyonla World of Warcraft’ı görünce eskilere gittim, keşke o motivasyonla iştahla iş yapabilsem dedim gerçekten özel bir andı.

Ardından Jasmin kendi tasarladığı (evet tümüyle kendi Accenture’daki projelerinde oyunlaştırma kurgularını business modellerine uyarlamak için teknoloji, tasarım gibi modelleri de seçebileceğiniz çok interaktif ve eğlenceli bir workshop yaptı.

Workshop sonrası da biraz sohbet etme şansımız oldu. Sohbetimize zaman zaman misafirlerde katıldı. Sevgili tasarımcı abimiz Hasan Yalçın bunlardan biriydi. Jasmin’le oyunlaştırmanın Almanya’daki popüleritesi ve hayata geçen projeleri konuştuk. Artık orada neredeyse her yaratıcı tasarım ajansı bir iş modeli olarak öneriyor ve gerçekten puan,rozet seviyesinde değil. Jasmin ailesinin bir kısmı da İstanbul’da yaşadığından ve onları ziyaret edeceğinden duyduğu heyecanı paylaştı ve kısa röportaj talebimizi kabul etti.

1-) Öncelikle röportaj teklifimizi kabul ettiğin için çok teşekkürler. Gerçekten hem Türk kökenlerin hem de Almanya’daki deneyimlerin Türkiye’deki oyunlaştırma ile ilgilenen bir çok kişinin ilgisini çekecek. Seni biraz daha tanıyabilirmiyiz?

O zevk bana ait, düşüncelerimi açıklamak için verdiğiniz bu fırsat için ben teşekkür ederim. Bu soruya cevap verebilmek için zamanda yolculuğa çıkıp öğrencilik dönemlerime gitmek gerekiyor. HfG Schwäbisch Gmünd okulunda bir ders için Jane McGonigal “Reality is broken – Why Games Make Us Better and How They Can Change The World” kitabı elime geçti. Çok hızlı okudum ve arkası da geldi. Bitirme Tez konum artık belliydi : Oyunlaştırma.

Hikayenin devamı için blog adresimi ziyaret edebilirsiniz:

http://www.jasmin-karatas.de/my-way-to-gamification-why-i-believe-in-it/

2-) Oyunlaştırma kelimesini ilk ne zaman duydun ve sence neden son dönemlerde bu kadar popülerleşti?

Gamification/Oyunlaştırma gerçekten çok sıcak bir kelime. İş dünyasında değişim vaadeden müthiş bir trend kelime. Çünkü oyunlar herkesin fiziksel ya da dijital olarak çocukluğunda büyük yer kaplar, hatta yetişkin olduklarında bile çeşitleri değişse de oyun oynamaya birçoğumuz devam ediyoruzki bu motivasyon için çok büyük bir potansiyel içeriyor. Ben oyunlaştırmaya biraz daha farklı yaklaşıyorum bir kullanıcı deneyimi uzmanı ve stratejist olarak bütün bir iş sürecinin vazgeçilmez bir parçası olarak görüyorum.

3-) Oyun ve oyunlaştırma çok yakın kelimeler ve çok karıştırılıyor. Sen nasıl ayırırsın?

Bence oyunların başka amacı var eğlence gibi ve hatta tasarım tarafında eğlenceden daha çok para kazanmak gibi.
Oyunlaştırma ise gerçek hayattaki problemleri oyun kurgusunda çözmeyi hedefliyor. Yani amaç ve çercevesi oyunla oyunlaştırmayı ayıran diyebiliriz.

4-) Jasmin Deniz Karatas is working with Accenture but also giving speeches and workshop for gamification. And gave a beautiful workshop at Digital Age Summit 2017 at Istanbul. You got your own gamification cards can you tell little bit more how and why you design it and how you use them for a customer?

Daha önce bahsettiğim gibi Bitirme Tezimi Elisa Eichner ile yaptım. Konularımız Tasarım Süreçlerine Fron End, Desing Thinking (tasarım düşüncesi) ve oyunlaştırma gibi disiplinlerdi. Bu fikirleri kullanabileceğimiz bir ‘kart oyunu’ geliştirdik. Yıllar geçtikçe ve kullanıldıkça da kartlar genişledi ve en son geçen sene katılımcılara oyunlaştırma tasarımlarında yardımcı olabilmesi için oyun mekaniklerini de ekledim. Böylelikle insanlar oyunlaştırmanın nasıl iş süreçlerine entegre edebileceklerine dair düşüncelerini daha kolaylaştırdık.

http://www.jasmin-karatas.de/dmexco-2016/

5-) Oyunlaştırma projelerinde karşılaştığınız en büyük problem genelde ne oluyor? Türk tasarımcılara bir tavsiyeniz olurmu?

Tüm projelerdeki en büyük zorluk talep sahibi iş birimlerinin oyunlaştırmayı PBL yani Puan,Rozet ve Liderlik Tablosu ekleme olarak düşünmesi oluyor. Dikkatlice iş süreçleri hedeflenerek tasarlanması gereken ve süreklilik gerektiren bir tasarım metodolojisi olduğunu aktarıyoruz. Böylelikle ‘değişim’ isteyerek gelen iş birimleri bu kadar efora,yatırıma ve devamındaki değişime hazır olmadıklarını görüyorlar talep etseler de.

Türk oyunlaştırmacılara tavsiyem insanlara inanmaları ve insanlar için iş dünyasının değişebileceğine olan inançlarını korumalarıdır. Oyunlaştırmayı insanlar olmadan yapamazsınız ve bunu iyi ya da kötü tasarlarken mutlaka kendinizin de insan olduğunuzu unutmadan tasarlamalı.


6-) Oyunlaştırma hakkında kitap,blog ve online eğitim olarak hangi kaynakları tavsiye edip takip ediyorsunuz?

Çok kitap okuyorum, ilk önereceğim Jane McGonigal’ın kitapları olacak, o kitapta da referans verilen Flow, Rules of Play kitapları da çok önemlidir. Psikoloji ve Bilişsellik ile insan davranışlarını ve düşüncelerini anlamak amaçlı bir çok kitap okudum. Ayrıca direk oyunlaştırma odaklı olan “Gamify” by Brian Burke, “Actional Gamification” by Yu-Kai Chou ,”Homo Ludens”by Johan Huizinga, “Game Frame” by Aaron Dignan tavsiye ederim. Oyunlaştırma sadece o konuda yazılı kitaplardan öğrenilmez bence düşünerek ve uygulayarak öğreniliyor. Fikirlerinizi oluşturun, kendi konunuzu seçin ve oyun başlasın!

7-) Günlük hayatınızda oyunlaştırma için neler yapıyor ya da hangi uygulamaları kullanıyorsunuz?

İşin eğlenceli kısmı pek yok. Tasarımcı olarak ben hep arka tarafını düşünüyorum ve işin büyüsü bozuluyor. Bir işi profesyonelce yaparsanız birçok spor gibi alanda da görebilirsiniz o olay biraz daha farklı bakıyorsunuz.
Ancak ben bazı insanlara benim davranışlarımla ilgili geri bildirimler vermesi için görevler veriyorum, koçluk gibi ama biraz daha eğlenceli mesela eşyalar veriyorum görev tamamlanınca kazanıyorum gibi. Ben de oyunlaştırma bu şekilde çalışıyor 🙂

8 -) Oyunlaştırmanın geleceği hakkında neler ön görüyorsunuz?

Bence trend olmaktan çok bir iş metodu olacak. Oyunlaştırma insanoğlu tarihi boyunca vardı, bir servisin,ürünün ya da sürecin eğlenceli hale yani aslında benim deyimimle insani hale gelmesini sağlıyor. Tüm süreçler umarım bu seviyeye gelecektir.

I think the Buzzword will go away – I tink it will be seen more as a method. Gamification is existing since a long time – I would say, as play is making us human, gamification is a method to make a process, a product or a service more enjoable, more human. So I hope it will get into all the things we will create in the future.

9-) As a player type do you think turkish players has any difference from others? What it is and how you can use and motivate them at a gamifiction project?

Türk insanları çok duygusal ve sosyal,ama aynı zamanda da başarı odaklı bu yüzden bu kurgularda bir amaç verebilirseniz ve inandırabilirseniz o hedefleri çok kolayca yakalayabiirsiniz. İçinizde gerçekten bu ruh var ve ben olsam büyük anlamı olan bir topluluğun bir parçası olarak değişim görevleri verirdim.

Turkish people are emotional and very social, but as well want to achieve something – when you see the purpose and can belive in it, you will make everything happen to aim goal. You have the spirit in you, so I would always motivate you by giving you guys a personal purpose, a vision – something you can be part of and make the change happen.

10-) As a author what do you thing about first turkish gamification book, and what do you advice to us?

İlk olmak her zaman çok zorlayıcıdır ama yaptığın işe inancın ve kendine güvenin tam olursa çok değerli olur. Kendin için, senin gibi oyunlaştırmaya tutkulu olabilecek başkaları için yapmalısınki düşünceler,fikirler birleşince çok daha bilgi birikimi oluşturacaktır. Kendi öğrendiklerinden dersler çıkar,karakterine kat ve yolunda devam et. Teoriler,deneyimler, araştırmalar ve iş hayatından örneklerden faydalan ve tabiki eğlenceyi de unutma.

Sorular için çok teşekkür ediyorum ve bir sonraki kitabın için bir çok açık göz diliyorum 🙂

Jasmin Deniz Karataş.
http://www.jasmin-karatas.de/

ENGLISH JASMIN KARATAS INTERVIEW :

1-) First of all thanks for you accept to our interview. We really like to know more about who is “Jasmin Deniz Karatas”.

The pleasure is all mine. I thank you for the invitation and the opportunity to share my thoughts and ideas.
Answering the first question I need to go back to the time, when I studied. Back then, I was studying product design at the HfG Schwäbisch Gmünd and walked by a book of Jane McGonigal “Reality is broken – Why Games Make Us Better and How They Can Change The World”. I red it and was fascinated by all what I discovered, so I red more about the topic and decided to make this the topic of my Bachelor Thesis. For more context feel free to read my blog post “My way to gamification and why I believe in it”.

2-) When do you first hear and experience “gamification” ? And why you think “gamification” is a very hot words at last years?

Gamification is a “hot” word, still now. And why is this so, as all the wonderful buzzwords in the business, it promises the change. For the business it seems to be the holy grail for motivation – as everybody is linked to games as child or still is commited to them even adult. I see “gamification” from a different perspective – I see it from the ankle of an Strategic and User Experience Designer, which may differ from the common sense of the business term.

3-) Game and Gamification is a very close words that overlapping. How do you seperate them?
For me Games have an other purpose – it is for enjoyment and making money out of the enjoyment, so it is entertainment. Gamification has the purpose to solve an existing real world problem. So it is the context and the purpose of use, which is differs them.

4-) Jasmin Deniz Karatas is working with Accenture but also giving speeches and workshop for gamification. And gave a beautiful workshop at Digital Age Summit 2017 at Istanbul. You got your own gamification cards can you tell little bit more how and why you design it and how you use them for a customer?

As mentioned before I made my Bachlor Thesis together with Elisa Eichner. It was about Gamifciation in a Design Process – dealing with Fuzzy Front End, Design Thinking, Design methods, Gamification and much more. Out came a Card Game for Ideation. As years passed by, I was gaining more and more information and experience, more and more people asked, what gamification is and what it could tdo for them. So I refined last year the Card Game, including Gamification cards directly as into the game, to help people to ideate their ideas for Gamification – so come up with ideas with integraed gamification mechanics. It help people to understand, what gamification is and how the could implemt this into their ideas and so in their business. More you can see here in my post, when I used the new Card Game the first time.

5-) What is the most hard challenge at a gamification project you having? And what is your advice to turkish gamification designers?

The most challenging is always the beginning of a project, that the business always thinks, that Gamification is PBLs – Points, Badgets, Leaderboards – and it is not just only that. So explaining the business, that it is an holistic approach with a lot to think through nd which needs to be carefully designed. A lot of business then see how much effort it is and don’t want to take the risk, to try it out, or to take the chance for change. As Gamification, is a method and a continous journey, it has a lot to offer, and a lot which will change – and some businesses are affraid to change – even if they asked for it and know, that they need to.
For the turkish gamification designer I am not really having an advice, it is more a in what I truley believe – humans, and so business can change for better – trust in you and trust in the people. Gamification is not something you can create without them, they create it, but you are the one who are the one who can design a good or a bad experience.

6-) Which sources like blogs, people,or online courses,books you are following about gamification?

Ohh I red a lot of books, the first was Jane McGonigal, out of her book, I red most of the literature she had a look into, like into Flow, Rules of Play, I read a lot about cognition, about our psychology, how we as human behave and think. As well I red some books about Gamifciation like “Gamify” by Brian Burke, “Actional Gamification” by Yu-Kai Chou ,”Homo Ludens”by Johan Huizinga, “Game Frame” by Aaron Dignan and really many more… However it is not just about reading about Gamification, it is about thinking about it and as well doing it. Make up your own ideas, make it to your topic.

7-) In your daily life do you have any gamify application or process?

The funny part is – No not really. As I am a designer, I always try to take a look behind the sceens and so the mystic is gone. It is when you do soemthing in the professional way, you always will have a different look on the world. But what I have is more personal way of using Gamification for me, I have certain people, who I give special intorductions, so they can help me to change my behavior – like choaching me, or handing them items, I will need at certain point of times – this is the way how it works out for me.

😎 What do you thing about future of gamification?

I think the Buzzword will go away – I tink it will be seen more as a method. Gamification is existing since a long time – I would say, as play is making us human, gamification is a method to make a process, a product or a service more enjoable, more human. So I hope it will get into all the things we will create in the future.

9-) As a player type do you think turkish players has any difference from others? What it is and how you can use and motivate them at a gamifiction project?

Turkish people are emotional and very social, but as well want to achieve something – when you see the purpose and can belive in it, you will make everything happen to aim goal. You have the spirit in you, so I would always motivate you by giving you guys a personal purpose, a vision – something you can be part of and make the change happen.

10-) As a author what do you thing about first turkish gamification book, and what do you advice to us?

It is always a challenge to be the first – but you will be the FIRST – So believe in what you are doing and trust in yourself. Do it for you, do it for others – I think it is necessary to distribute the knowledge to others, so they can grow, so they may can contribute with their own ideas and values towards your work. Accept the challenge, decide on apoint of no return (when you know, this will fly or not) and then write about as well your personal flavour, what you learned out of it, give it your personality. However never forget to give as well solid information, from business, science, research and other theories. And don’t forget to have fun.

Thank you for your questions and I wish you confidence, trust, woo and a lot of eye opening times for your book and your future.

http://www.jasmin-karatas.de/my-way-to-gamification-why-i-believe-in-it/

One Comment Add yours

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *