Gamfed Türkiye Kitap Kulübü Sunar: Kevin Werbach ve Dan Hunter- Kazanmak için (For the Win)

forthewin

Kevin Werbach ve Dan Hunter’ın “Kazanmak için” (For the Win) adlı kitabı
oyunlaştırma alanında geniş yelpazede sunduğu örneklerle alandaki eksikliği
tamamlayan çok önemli bir kitaptır. “Oyun düşüncesi işletmenizi nasıl değiştirir?”
sorusunun cevabının verildiği bu kitapta motivasyon, geri bildirim ve oyunlaştırma
alanlarında akılda kalabilecek güzel modeller tasarlanmış ve bunlar üzerinde çok
güzel kelime oyunları yapılarak bol bol örneklerle açıklanmış.
Alanında uzman birçok firma bünyesindeki bazı sorunları oyunlaştırma ile çözerek
farklı sektörlere de örnek olmuşlardır. Örneğin; Microsoft, kendileri için çok ciddi
sayılabilecek bug sorununu çok basit bir oyunlaştırma ile çözmeyi başarmıştır. Tüm
ülkelerdeki çalışanlarına sohbet açtılar ve herkesin kendi dilindeki hataları “Language
Quality Game” adlı oyunu oynayarak bulmalarını istediler ve sonuç olarak herkes
kendi dilinin kazanmasını istediği için kısa sürede neredeyse yabancı dille ilgili tüm
buglar temizlendi. Böylece Microsoft oyunlaştırma sayesinde belki de milyonlarca
dolar tasarruf etti. Bir başka örnek ise İsveç: İsveç’te dünyanın en derin çöp kutusu
inşa edilmiş. Bu çöp dışarıdan diğer çöp kutularına benziyor, rengi de diğerleri gibi
mavi. Fakat birisi buraya bir çöp attığında sanki o çöp çok uzağa düşmüş gibi bir ses
duyuluyor ve en sonunda da yere değdiğinde tatmin edici bir toslama sesi geliyor.
Aslında bu ses gerçek değil, çöp kutusuna yerleştirilen sensörler sayesinde dünyanın
en derin çöp kutusu algısı yaratılmış ve insanların sırf bunu denemeleri için
güdülenmeleri sağlanmış. Yine çok basit bir oyunlaştırma örneği… Gördüğünüz gibi
her kıtada çok farklı alanlarda ister teknoloji ile ilgili olsun isterse çevre ile ilgili
oyunlaştırma her alanda bize müthiş kolaylıklar sağlıyor.
Werbach ve Hunter, bu kadar örnek verirken şunu da özellikle belirtmiş: Her alanda
sorunları çözmek için oyunlaştırma düşünülmemelidir. Özellikle sorumluluk, deneyim
ve sonucun olmadığı yerde asla. Aynı zamanda oyunlaştırmada çizgiyi çok iyi
ayarlamak gerekir. Burada uyuşturucu örneğini veren yazar “Uyuşturucu seni mutlu
edebilir fakat bir süre sonra bağımlı ve hasta yapar.” diyerek çok güzel bir noktaya
değinmiş.

For the Win by Kevin Werbach


Kitabın yazarları, oyunlaştırma konusunda oldukça önemli olan motivasyon konusuna
fazla değinmiş. Hatta “Fitocracy” ve “LiveOps” gibi motivasyon alanında ilk
uygulamaları da çok güzel örneklemiş. Ayrıca oyunlaştırmada olmazsa olmazlardan
biri olan geri bildirim kısmına da bol bol değinilerek örnekler verilmiş. Yapılan
araştırmalarda otoyollarda araçların hızlarını gösteren tabelaların hızla alakalı
kazalarda ciddi düşüşlere yol açtığı belirtilmiş. Motivasyon ile direkt ilişkilendirilen geri
bildirim alanında ilk ciddi ve gerçekçi oyunlaştırma tasarımını uygulayan Kanadalı
girişimci “Rypple”, şirket çalışanlarının performans geri bildirimlerini iletmek üzere
tasarladı ve asıl sürpriz olan ise ilk müşterilerinin o zaman pek tanınmayan ama
ilerde en başarılı sosyal medya devi olacak Facebook olmasıydı. Belki de
Facebook’un bu kadar başarılı olmasının ardında hem oyunlaştırmaya hem de geri
bildirime önem vermesi yatıyor olabilir.
Werbach ve Hunter, oyun elementlerini PBL Triad (üçleme) adı altında daha basit
hale getirmiş. Baş harflerden oluşan bu modelde P ; “points” yani puan, B ; “badges”

yani rozet ve son olarak da L ; “leaderboards” yani liderlik tablosu olarak adlandırmış
ve bunu bolca örnekler ile desteklemiş.
Oyunlaştırmayı ise alanda en çok karşılaşılan 6D tanımıyla tarif etmiş.

  1. Define business objectives: İş hedeflerini tanımlama
  2. Delineate Target behaviours: Hedef davranışları tanımlama
  3. Describe your players: Oyuncu tiplerini tanımlama
  4. Devise activity cycles: Oyun döngülerini ve akışı tasarlama
  5. Don’t forget the fun: Eğlence olmadan olmaz ☺
  6. Deploy the appropriate tools: Uygun araçları ya da ödülleri dağıtma
    Henüz Türkçe çevirisi olmayan bu kitap sizleri motivasyon, geri bildirim ve
    oyunlaştırma konularında bir kaç adım daha öne geçireceği için okumanızı şiddetle
    tavsiye ediyoruz. Oyunlaştırma denince akla gelen ve alanda oldukça önemli bir yere
    sahip olan bu kitabı sizler için okuduk ve özetledik. Hayatınızdaki birçok sorunu
    oyunlaştırmadan aldığınız güçle çözmeniz dileğiyle.


GAMFED KİTAP KULÜBÜ

Related Post

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.