Türkiye’den Oyunlaştıran Şİrketlerden Başarı Hikayeleri 2018 – Akbank Akademi

Türkiye’de artık başarılı ve ödüllü oyunlaştırma projeleri çıkıyor. Bunları Gamfed olarak katkı vermekten ve paylaşmaktan da mutluluk duyuyoruz. Akbank Akademi ekibi Ercan Altuğ Yılmaz ve Niels van der Linden ‘den aldıkları eğitim ve danışmanlıkla çıktıkları yolda Eğitim Platformları Akbank Akademi’yi oyunlaştırdılar. 2018 Brandon Hall’dan “İnsan Kaynakları – Teknoloji Mükemmellik Ödülleri” programında “Oyunlaştırılmış Eğitim Sistemimiz” “En İyi Eğitim Teknolojileri” kategorisinde ödül kazandılar.

Akbank Akademi Müdürü Sayın Ayli Begüm Sayınta ve Eğitim Teknolojileri Yöneticisi Ömer Faruk Irmak ile oyunlaştırma üzerine bir röportaj gerçekleştirdik.

1-) Oyunlaştırma ile ilk ilgilenmeniz nasıl başladı? Neden sizce oyunlaştırma?

Akbank Akademi olarak çalışanlarımızın eğitim ve gelişimine çok önem veriyoruz, bu alanda çok sayıda yatırım yapıyoruz. Bunun yanında eğitim ve gelişim süreçlerini daha keyifli ve motive edici hale getirmenin yöntemleri üzerinde çalışıyoruz. Akbank Akademi olarak oyunlaştırmayı online ve sınıf eğitimlerimizde yaygın olarak kullanıyorduk, 2018 başında bütün eğitim ve gelişim süreçlerini içine alacak şekilde bir sistem oyunlaştırmasını hayata geçirdik. Oyunlaştırma ile ileri düzeyde temasımız tam da bu aşamada oldu.

Diğer taraftan bildiğiniz gibi oyunlaştırma günümüzün öne çıkan trendlerinden biri ve eğitim alanı oyunlaştırma için gerçekten uygun bir çok süreç ve davranış içeriyor. Bunun yanında yaşınız göreviniz ne olursa olsun herkesin eğitime ihtiyacı var, kullanıcılarımız hazır. Dolayısı ile eğitim ve gelişim süreçlerinin oyunlaştırma için çok uygun bir zemin barındırdığını düşünebiliriz.

2-) Oyun ve Oyunlaştırma kavram olarak çok karışan terimler, siz nasıl ayırıyorsunuz?

Evet Oyun ve oyunlaştırma çok sık karıştırılan kavramlar, fakat bizler bu farkın bilincinde olan kişiler olarak sözümüze her zaman ikisi arasındaki farkı anlatarak başlıyoruz. Oyunlar özellikle bizim de içerisinde bulunduğumuz eğitim dünyası için çok özel bir yere sahip, çünkü oyunlar deneyimlerek öğrenmenin en güzel yolu. Fakat oyunlaştırmayı belli bir sürecin daha keyifli daha motive edici hale getirilmesi amacıyla bazı oyunsal bileşenlerin bu süreçlere adaptasyonunu şeklinde düşünüyoruz. Günümüzde iş dünyası bir çok rekabetçi unsuru içerisinde barındıran gerçekten her anlamda zorlu bir yapıya sahip, biz de oyunlaştırma ile kendi süreçlerimizin daha keyifli ve motive edici hale getirilmesi amacı ile ciddi çabalar sarfediyoruz.

3-) Akbank Akademi oyunlaştırma projesinde KPI’lar nelerdi, genel olarak neleri başardınız ne daha iyi olabilirdi? Kullanıcı yorumları nasıl?

Asıl amacımız eğitim ve gelişim süreçlerini keyifli ve motive edici hale getirmek olmakla birlikte hem Akbank Akademi iç süreçlerini hem de çok sayıda son kullanıcı hikayesini çeşitli workshop’larla ele alarak KPI’larımızı 5 ana başlık altında topladık.

· Eğitim tamamlanma oranlarımızı yükseltmek, eğitime ilgiyi arttırmak.

· Mobil kullanımı arttırmak

· Akbank Akademi Web Portalı ziyaret sayılarını yükseltmek

· Onay süreçlerini hızlandırmak

· Sosyal öğrenmeyi yaygınlaştırmak şeklinde düşünebiliriz.

Şu ana kadar tüm KPI’larımızda oldukça olumlu neticeler elde ettik. En yüksek gelişimi Mobil kullanım ve sosyal öğrenmede yaşadık. Bu araç ve fonksiyonların kullanımı çok önemli düzeyde yükseldi diyebiliriz, asıl hedeflerimizden biri olan davranış değişimini bu kısımlarda gerçekleştirdiğimizi söylebiliriz. Zira özellikle sosyal öğrenme kültürünün tutundurulması eğitim sektöründe ciddi zorluklara sahip. Buna ilave olarak Portal hit’lerimiz yükseldi, onay sürelerimiz keza yine önemli düzeyde kısaldı.

Diğer taraftan Eğitim tamamlanma oranlarımız önceki yıllara oranla yükselmiş durumda, fakat tabi söz konusu eğitim olduğunda o an yürüttüğünüz eğitim programı sayısı ve bu eğitimleri alan hedef kitle çok önemli birer parametre haline geliyor. Örneğin geçen yıl yürüttüğümüz ve tüm çalışanlarımızı kapsayan yoğun eğitim programları nedeni ile önceki yıla ait bazı aylarda oyunlaştırmaya rağmen rakamlar daha yüksek. Tabi bunların derinlemesine analizi gerçek etkinin anlaşılması ve izolasyon için şart. Belli dönemlerde kampanyalara yaparak oyunlaştırma etkisini canlı tutmaya özen gösteriyoruz.

Akbanklı çalışanlarımızdan oyunlaştırma ile ilgili çok güzel geri bildirimler aldık. Genel olarak eğitim ve gelişim süreçlerini keyifli hale getirdiği belirtildi. Herkes puan, rozet kazanmak ve bir sonraki seviyeye yükselmek için sistemi uçtan uca kurcalıyor, bu da bizim için çok güzel bir şey. Spesifik örnek vermek gerekirse örneğin sınavlardan en yüksek puanı alan çalışanlarımıza Star rozeti veriyoruz ve bu herkese görünür oluyor. Tabi çalışanlarımızın bu tür başarı göstergelerini kazanmaları onlar için ayrı bir mutluluk kaynağı oluşturuyor.

4-) Oyunlaştırma ile ilgili uzun vadeli bir çözüm olmadığı konusunda bazı düşünceler var.

Oyunlaştırma isim itibari ile eğlenceli ve kulağa hoş gelen bir kavram olsa da her şeyden önce çok ciddi bir iş. Bir çok rapora göre oyunlaştırma projelerinin %80 i ortaya konuluş amacına ulaşamıyor. Bu nedenlerden ötürü sürecin uçtan uca iyi bir şekilde tasarlanması çok kritik. Yani geliştirilen oyunlaştırmanın uzun vadeli olup olmayacağı tamamen kurgusuna ve ne kadar doğru tasarlandığına bağlıdır. Örneğin dönemsel bir süreç için oluşturulmuş oyunlaştırmanının kalıcı olması beklenemez. Tasarlanan oyunlaştırma uzun vade düşünülerek kurgulanmış ise kullanıcıların edindikleri puan, rozet, derece vb. gibi başarıların farklı yerlerde değerlendirilebilmesi ve sağlıklı bir döngünün oluşturulması çok önemli, bunlar belli özel yetkiler olabilir, özel bir kupon olabilir vb . Oyunlaştırma belli oyunlarla da desteklenirse bu anlamda daha güçlü ve kalıcı bir yapı da oluşturulabilir. Bunun dışında oyunlaştırma içerisine zamanla heyecan yaratacak yeni döngülerin dahil edilmesi, yeni rozet ve davranış setlerinin eklenmesi yine kalıcılığı etkileyen diğer unsurlar olabilir. Tabi sürecin başından itibaren tanıtım tutundurma aktivitelerinin güçlü ve periyodik bir şekilde yapılması kurgunun canlı tutulması yine önemli unsurlardan bir diğeridir.

5-) Sizce oyunlaştırmanın gideceği yol ve geleceğinde bizleri neler bekliyor?

Bildiğiniz gibi günümüzde Big Data’nın da etkisi ile özellikle yapay zeka ve makine öğrenmesi alanlarında çok önemli gelişmeler yaşanıyor, adeta bir teknoloji rüzgarı var. Eminim ki oyunlaştırma da bunlardan önemli düzeyde etkilenecek ve daha keyifli, dinamik bir hale gelecektir. Oyunlaştırmada arka planda çalışan sistemin sizi tanıması, sizin davranışlarınızı ve eğilimlerinizi bilmesi dinamik bir şekilde kuralları yeniden dizayn etmesi güzel olmaz mı ?

Oyunlaştırma dünyada trend olmasına ragmen özellikle Türkiye’de sizin de desteğinizle yeni yeni yaygınlaşıyor. Her şey de olduğu gibi oyunlaştıma da belli bir evrim ve dönüşüm geçirecektir, fakat oyunlaştırmanın yine önemli bir trend olarak kalmaya devam edeceğini düşünüyoruz.

Akbank Akademi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.