Twine ile Kod Yazmayın Hikaye Yazın- GamFed Gönüllüsü Selami Safa BALIK

Oyunlar insan hayatında her zaman çok büyük bir yere sahip. Gelişen teknoloji ile artık bir cep telefonundan bile birçok oyuna erişebilir hala geldik. Sokaklarda kendimizce ürettiğimiz ve oynadığımız oyunları, pandemi döneminde deneyimleme şansımız pek kalmadı. Dijital oyunlar tam bu zamanda yardımımıza koştular.

Konu dijital oyunlar yapmaya gelince her insan çekinir. “Ben kod bilmem ki”, “Yazılım zor iş”, “Bilgisayarla ilgili yeni şeyler öğrenmek çok karmaşık” gibi birçok cümleyi duyuyoruz. Ama gelişen dünyada her şeyin basitleştiği gibi, dijital oyunlar üretmek de basitleşti. Tek satır kod yazmadan da oyunlar yapabileceğiniz, ama isterseniz bu hobinizi bir adım ileri taşıyıp kod yazmanıza da izin veren “Twine”, oyun yapmaya başlamak için harika bir platform.

Twine ile yapabileceklerimizin neredeyse bir sınırı yok. İçerik üreticileri genelde Twine’ı dallanıp budaklanan, hikayenin gidişatına karar verdiğiniz ve seçiminize göre farklı sonralara eriştiğiniz oyunlar yapmak için kullanıyorlar. Bu tarzdaki oyunlara Late Shift, Bandersnatch ve TellTale firmasının her oyununu örnek olarak gösterebiliriz. Ancak Twine ile bir çok oyunun prototipinin de yapıldığını bilmekteyiz. İster yeni başlayan, ister hali hazırda oyun üreten biri olun, Twine sizin işinize çok yarayacak.

Twinery.org sitesine girdiğimizde, mantar panoya iliştirilmiş notlar şeklinde ekranlar görüyoruz. Sarı renge yakın notun üzerindeki “Use it online” butonuna basarak hemen kullanmaya başlayabilirsiniz. İsterseniz bilgisayarınıza indirip de kullabilirsiniz.

Karşımıza gelen ekranda bir çok bilgiyi elde edebiliyoruz. Daha önce yaptığımız projeler “stories” yani “hikayeler” adı altında gözükürken, yeni proje açma butonu “+ Story” olarak gözüküyor.

Hikayemizi açtık, anlatmak ve yapmak istediğimiz çok şey var. Peki şimdi ne yapacağız? Eğer buraya kadar geldiyseniz, gerisi çok basit olacak. Twine kendi jargonunda, oyun içindeki “sahne”lere “pasaj” demekte. Pasajların içine girmeden önce ana menüyü öğrenelim.

Ev butonu bizi projelerimizin olduğu sayfaya götürürken, yanında projemizin adı yazıyor.

Aramak istediğiniz herhangi bir şeyi “Quick Find” kısmına yazarak bulabilirsiniz.

Geriye kalan butonlardan “Play” ile oyunumuzu test edebiliyoruz ama bizim için en önemli olan buton yeşil “Passage” butonu. Buraya tıkladığımız zaman yeni bir pasaj projemize ekleniyor.

Oluşan pasajımızın üzerinde durduğumuzda çıkan:

Çöp kovası pasajımızı siliyorken, üçgen işaret o pasajdan oyunumuzu denememizi sağlıyor.

En sağda olan üç noktaya tıklayarak hikayenizin nereden başlayacağını seçebilirsiniz. “Start Story Here”a tıklandığı zaman pasajınızın üzerinde çıkan roket emojisi, oyunun o pasajdan başlayacağını bize gösteriyor.

Şimdi pasajınızın üstüne 2 defa tıklayarak veya “kalem” sembolüne tıklayarak, pasajımızı düzenlemeye başlayabiliriz.

Bizim için en önemli olan iki yer başlık ve hikaye kısmı. Başlık kısmını pasajları bağlamak için kullanırken, hikaye kısmını oyuncunun göreceği her şey için kullanıyoruz. Diğer butonlar ile kafamızı karıştırmadan hızlıca pasajlarımızı bağlamaya başlayalım.

Twine içinde pasajlar arası geçişleri yapmak için iki tane köşeli parantez içine, gitmek istediğimiz pasajı yazmamız yeterli. Mesela [[İkinci Pasaj]] yazarak, oyuncunun tıklayıp ilerleyebileceği bir bağlantı oluşturabiliyoruz.

Soldaki örnekte yazılan şekilde yazdığımız zaman oyunumuzu başlatıp direk çalışma şeklini kontrol edebiliriz.

Mavi “İkinci Pasaj” yazısına tıkladığımız zaman, karşımıza hemen o pasaj gelmekte. Twine’ın arayüzünün başarılı olarak savunulacak başka bir noktası da aradaki bu bağlantıların proje ekranında nasıl göründüğüdür.

Sağ taraftaki görselde de görüldüğü gibi, arasında bağlantı olan pasajları okun gidişat yönleriyle, pasajların içlerine girmeden bağlantıları anlayabiliyoruz.

Bağlantılar hakkında önemli bir detay daha verip hemen örnek bir oyun yapalım isterseniz. Bazen pasajımızın adının oyuncuya gözükmemesini veya farklı isimler ile gözükmesini isteyebiliriz. Eğer bu tarz bir isteğimiz var ise köşeli parantezimizin başına | işaretini koyup, önüne gözükmesini istediğimiz şeyleri yazabiliriz.

Hemen bir örnek ile öğrendiğimiz şeyleri pekiştirelim. “Kim milyoner olmak ister?” oyunu yapmak bizim için tam biçilmiş kaftan. Öncelikle oyunun nasıl çalışacağını kafamızda oturtalım. Oyuncuya belli sorular soracağız, eğer doğru seçeneği seçerlerse bir sonraki soruya geçecekler. Ama eğer yanlış seçeneklerden birini seçerlerse kaybettiklerini söyleyip oyunun başına döndereceğiz.

İlk olarak oyunculara oyun hakkında bilgi verelim. Klasik “Kim Milyoner Olmak İster?” gibi olması için önce hoş geldin sonra da soru sayısı ve ödülü belirttiğimiz bir cümle yazabiliriz. Daha sonra oyuncuyu birinci soruya yönelendireniliriz. Yönlendirirken gidilecek pasajı | işaretinden sonra yazıp, öncesinde oyuncuya göstermek istediğimiz cümleyi yazabiliriz.

Şimdi can alıcı kısma geldik. Soruyu sormak ve yanıtın doğruluğuna göre yönlendirmek. Oyuncu yanlış cevap verdiği zaman alacağı geri dönüşün her zaman aynı olduğunu göz önünde bulundurursak, bize iki farklı pasaj gerekli: “Doğru” pasajı ve “Yanlış” pasajı. Öncelikle bunları hazırlayalım.

Yanlış pasajının içine “Ne yazıkki kaybettiniz” yazmamız ve direk olarak oyunun başına yönlendirmemiz yeterliyken, doğru pasajında kaçıncı soruda olduğunu belirtmek oyuncuya ilerlediğinin geri dönüşünü de sağlayacaktır.

“Soru1Yanlis” pasajını oluşturup, oyuncuya belirtmek istediklerimizi içine yazabiliriz. Oyunun başlangıç pasajına verdiğimiz ismi |işaretinin sağına yazarken, soluna “Tekrar oyna” yazarak, oyuncunun pasajın ismi yerine görmesini istediğimiz cümleyi yerleştirebiliriz. Bu durumda başlangıç pasajımın adı “Start” olduğundan [[Tekrar Oyna|Start]] yazmamız gerekiyor. Ayrıca, görselde de görüldüğü gibi, emoji de kullanabilirsiniz

Sırada doğru pasajımız var. Oyuncuya ne kadar kazandıpını belirtip, hemen diğer soruya geçmek için “Hazırım” butonu ekleyelim. Bunun için her zaman kullandığımız teknik ile, köşeli parantezin sol tarafına “Hazırım” yazdıktan sonra | işaretini koyup yeni soru pasajımızın adını yazalım. Şuanki durumda [[Hazırım|Soru2]] yazarak bunu sağlayabiliriz.

Sorunun cevabına göre gideceğimiz yerleri kararlaştırdığımıza göre, şimdi soruya geçebiliriz. Örnek olarak “Bir işin uygun ve kolay olduğunu belirtmek için hangisi söylenir?” sorusunu seçtim.

Resimde de görüldüğü gibi, doğru yanıt olana “Dişime göre” seçeneğini Soru1Dogru pasajına, geri kalan yanlış cevapları da Soru1Yanlis pasajına yönlendirmemiz yeterli. Böylece “Kim milyoner olmak ister?” oyununun ilk sorusunu hazırlamış bulunuyoruz. Daha fazla soru, doğru cevap ve yanlış cevap pasajı oluşturarak oyunumuzu uzatabiliriz. Oyununuzun son sorusuna doğru cevap verildikten sonra oyuncuya tekrar oynama fırsatı vermeyi unutmayın.

Bu araç ile hikaye anlatımınızı renklendirip dijitale taşıyabilir veya gerçekleştirmek istediğiniz oyunun bir prototipini yapabilirsiniz. Twine’da tek sınır hayal gücünüz ve bazen de kod bilginiz.

Selami Safa BALIK

Oyun tasarımı öğrencisi, Oyunlarla ilgili her şeyi sever.

Related Post

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.